Monday, May 3, 2010

KEMBARA KOTA BUKU KUALA LUMPUR

Saja nak kongsi bersama.. beberapa berita gembira , asyik dengar berbelasah-belasahan pun tak seronokkan juga. Tapi itulah roda kehidupan, terkadang kita di atas , terkadang kita di bawah.
Sepanjang minggu lepas saya dapat menyiapkan 6 siri buku kanak-kanak untuk pra sekolah... lega betul rasanya. Adalah satu penerbit tu nak masuk tender untuk buku kanak-kanak , buku dan tema diberikan dan mahu dalam bentuk bacaan bergred.Akhirnya terhasillah 6 tajuk bacaan bergred :
1. Permainan Rakyat : GULI
2. Jasa Bakti : JASA BUDI
3. Buah-buahan : MUSIM BUAH-BUAHAN
4. Nasihat : NASIHAT BERGUNA
5. Pintar : RAJA YANG PINTAR
6. Tolong Menolong : TOLONG MENOLONG

Selepas tu buku Literasi Maklumat saya yang agak lama tertangguh dan sepatutnya dilancarkan semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tempoh hari juga berjaya saya siapkan dan nak hantar manuskripnya pada satu lagi penerbit. Seronok betul rasanya .

KOTA BUKU KUALA LUMPUR

Satu entiti yang banyak liku-likunya. Sehingga kini kami telah menjelajah 3 bangunan untuk memcari tapak sementara KBKL. Tadi jam 2.00 saya ke KPKK di Dataran Merdeka, saja nak tinjau-tunjau tapak sementara KBKL. Di bangunan Sultan Abdul Samad tak ada kosong, jadi... kami bergerak ke Perpustakaan KL, punyalah jauh berjalan dengan kasut tumit tinggi. Bawa pulak folder... kata Datuk macam salesmen pulak. Adoi.... Pengerusi ITNM turun padang jalan-jalan dibawah rembang matahari.... terharu sungguh rasanya. Kami explore ke bangunan Pustaka Peringatan Kuala Lumpur yang tidak berpenghuni dan nampak Datuk teruja sungguh. Lokasi sesuai dan berdekatan dengan kawasan pelancongan. Memang happening nanti.
Akhirnya..... bila balik ke rumah.....huhuhu sakit kaki....kalau KBKL jadi kenyataan dan tidak kira siapa miliknya, banyak sejarah yang boleh dilakarkan. Kalau saya balik ke Pulau Pinang satu hari nanti saya akan katakan pada cucu-cucu saya.... itulah hasil belasah-belasahan nenek dulu....

No comments: