Sunday, November 8, 2009

INDONESIA BOOK FAIR 2009

Catatan Perjalanan 1 : Indonesia Book Fair 2009
3 November 2009

Permulaan yang agak jengkel... terlambat sedikit ke KLIA kerana terlepas ERL jam 6.50 pagi. Bos sudah menunggu dan aku tahu dia agak resah dengan kelewatan aku. Ini kerana pada asalnya aku akan dihantar terus ke KLIA tetapi sebaliknya. Rasa bersalah menghantui aku dan aku memohon maaf berkali-kali .
Pesawat Air Bus meluncur laju dan dalam kelas perniagaan serta mendapat layanan istimewa pramugari dan pramugara. Jam 10.10 pagi mendarat di Seokarno Hatta. Sedia menanti Pak Karsimun membawa kami ke Hotel Atlet Century di Kota Jakarta. Sepanjang perjalanan Pak Karsimun agak khuatir dengan kekurangan pelancong yang berkunjung ke Jakarta, mungkin takut dengan isu buluh runcing agaknya. Pada pandangan mata kasar memang tiada pelancong Malaysia cuma yang bersama-sama kami adalah mereka yang mempunyai urusan penting sahaja.
Tiba di hotel, rehat sebentar hingga jam 2.00 petang, terus bergerak ke Jakarta Convention Centre (JCC), meninjau tapak pameran dan berjumpa dengan Bpk. Ernst, Bpk Robin, Nurul dan Apri. Kami minum-minum dan makan Bakso dan Es Teler (Macam ais kacang). Booth Malaysia masih belum sedia lagi. Masa bergeak agak perlahan di Jakarta ni, lambat sejam dari Malaysia. Jadi kami jalan-jalan di shopping mall (kelas atasan) bersebelahan hotel dan makan-makan di FX ,(kelas sederhana). Malamnya rehat sahaja di hotel.

4 November 2009

9.00 pagi hingga 12.00 tgh

Hari ini adalah Pembukaan Rasmi IBF 2009. Bersarapan awal dan bergerak ke JCC jam 8.30 pagi. Perasmian sederhana dengan kehadiran wakil Menteri Pelajaran Republik Indonesia. Rasa berbesar hati bila En. Amran dari Kedutaan Besar Malaysia hadir bersama pada majlis perasmian. Dalam ucapannya wakil Menteri Pelajaran mengambarkan panahan busor dari penari Daerah Istimewa Jogjakarta melambangkan panahan cinta kepada hati supaya menyintai membaca. Melalui membaca satu bangsa yang dinamakan bangsa Indonesia akan unggul dan mantap. Hebat sungguh intipati ucapannya. Sekalian yang hadir adalah wakil-wakil dari penerbit di Malaysia : PTS, Al AMeen Serve, Saba Islamic Media, Cerdik Publications, Gemilang, Sasbadi, Dawama, dan Kualiti Publications, Mr Khaw dan En. Siatan .

1 comment:

hanna latuputty said...

Puan Yati....unfortunately we didnt meet. I was texting you but as you said you didnt get it as your mobile phone problem. When will you come again? Miss the chance to have a chit chat with you :-(