Thursday, November 12, 2009

INDONESIA BOOK FAIR 2009

Tarikh 4 November, kerusi Presiden ABPA beralih ke Malaysia. dalam Mesyuarat Agung ABPA , Atty. Buhain dari Filipina telah menyerahkan jawatan ABPA kepada MABOPA yang diterajui oleh Mr. Law King Hui. Tahniah Mr. Lau! dalam ucapan sulongnya, Mr. Lau telah menyatakan beberapa visinya terhadap perkembangan ABPA. Sejak mula dilahirkan dengan Tahiland sebagai peneraju pertama pada tahun 2005 hingga 2007, diikuti oleh Filipina 2007 hingga 2009 dan kini Malaysia 2009 hingga 2011, ABPA dianggap sebagai bayi yang sedang membesar dan Malaysia akan membesarkan ABPA dengan persekitaran yang baik supaya ia dewasa sebagai insan yang matang. MBKM memegang teraju perhubungan antarabangsa terutama perkara yang berkaitan dengan Pesta Buku Antarabangsa mengambil alih dari Filipina sebelum ini.Hadir bersama semasa jamuan makan tengahari En. Yusram Yusof dan En. Amin Wahab dari MATRADE Indonesia.









Catatan Perjalanan 2


Setelah mesyuarat yang panjang, delegasi ABPA dibawa ke pejabat KOMPAS GRAMEDIA terletak Palmerah Barat, Jarkata. Perjalanan yang macet tidak dirasai sangat kerana kesempatan untuk berbual bersama Dacil dan Breezy memenuhkan waktu. Kompas Gremedia memang sebuah syarikat yang besar meliputi hampir kesemua elemen media sehingga memiliki Hotel dan Yayasan mereka sendiri. Taklimat dari Babak Nung Atasana tamat jam 7.00 malam. Habis acara terus ke Ibis Hotel, bagi menghadiri Majlis Makan Malam IKAPI dan penyampaian Anugerah Buku ABPA. Malaysia tidak memenagi sebarang hadiah. Keseluruhannya dimenangi oleh Singapura.

Malamnya terus tidur awal kerana kelelahan yang amat sangat.


Catatan Perjalanan 3
5 November 2009

Jadual perjalanan hati ini adalah Pertemuan bersama IKAPI , perbincangan mengenai Pusat Buku Jakarta di Kelapa Gading. Namun begitu, jadual asal terpaksa dipinda kerana Pusat Buku Jakarta dalam proses pengubahsuaian. Pertemuan dicadangakan di Pejabat Ikapi di Kalipasir, Jakarta. Perjalanan dalam 45 minit dari JCC. Agak malang apabila sampai, kantornya ditutup. Kami terpaksa ke Ibis Hotel semula. Pertemuan diadakan bersama Bapak Firdaus, H. Abdul MUiz Nahari dari IKAPI Daerah Jawa Timur. Perbincangan agak berhasil dan terdapat beberpa maklumat yang boleh diguna pakai untuk Penubuhan Kota Buku Kuala Lumpur.


Setelah makan tengahari, perjalanan diteruskan ke Pejabat Promosi Eksport, Kedutaan Besar Malaysia....


bersambung... berserta dengan foto

No comments: